13. lokakuuta 2013

Kaksi vasenta kättä ja kaksi oikeaa jalkaa

Typerät eukot päästäkää ulos!

Ajeltiin eilen Saloon aksaamaan ja näkemään issikkaihmisiä. Kouluttajan meillä oli Misa Riiali, jolta kotoa löytyy issikoiden lisäksi muutama malinois sekä bordercollie. Mulla oli aika kauhunsekaiset mielikuvat tästä koulutuksesta, koska aksan suhteen oon jokseenkin toivoton. Yritin kuitenkin lähteä melko ennakkoluulottomasti matkaan. Mun ei kannata alkaa itse rataa tähän käymään läpi, koska agility ei ole mun leipälajini, joten sanasto on mulle todella vierasta. Mielummin käyn läpi vähän omia ajatuksia ko. lajista, radasta ja meidän suorituksesta.

Lumollahan on juoksut (itseasiassa tällä hetkellä tärpit jo) ja sen meno oli myös sen oloista. Lähinnä tulee mieleen laiska valas, kun ajattelen ton koiran tekemistä. Toisaalta hyvä niin, koska normaalisti Lumo tykittää rataa sellaisella vauhdilla, että mulla ei ole saumaa ehtiä mukaan kunnollisiin ohjauksiin ja menee turhaksi hosumiseksi koko homma. Nyt se kiltisti odotteli mua, mutta teki kyllä silti ihan mukisematta hommansa. Kasaan tähän nyt ajatuksia, joita heräsi:

- Käy rata läpi huolella päässäsi, kuluta aikaa ohjauskuvioiden miettimiseen ja hiomiseen ilman koiraa. Kuivaharjoittele yksin. 
- Valitse 3-4 estettä, joita teet ennen kuin palkkaat. Älä tee niin kauaa, että tulee virhe! Muista palkata, vaikka itse mokaisit! Koira tekee sen, mitä olet sille opettanut/vahvistanut.
- Koiralla on lupa suorittaa jokainen nenän edessä oleva este.
- Muista kertoa koiralle kokoajan, minne suoritetun esteen jälkeen ollaan menossa, ajoissa.

Meillä meni oikeasti tosi hyvin siihen nähden, että oon itse tosi huono. Olin hirveen tyytyväinen Lumon tekemiseen ja myös vähän itseeni. Jos jaksais panostaa ja menis ryhmään treenaamaan niin kyllä kai tästä vois tulla yks laji lisää meille?

4 kommenttia:

  1. Varmasti vois tulla lisälaji. ;) Mutta kannattaa varoa, agiin jää koukkuun! Mun kaksi vasenta jalkaa on jääneet auttamattomasti sille tielle...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oon salaa vähän kyllä tykästynyt... Jos sitä vaikka ryhmään.... joskus tulevaisuudessa ;)

      Poista
    2. Ja sit kisoihin ja sit... ;D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.